آیا مسیح به جهنم رفت؟

این مقاله را گوش کنید

اول پطرس ۳: ۱۸ تا ۲۰ این سوال را در ذهن خیلی از مسیحیان به وجود آورده است که آیا منظور خدا این بوده که مسیح بعد از مرگ روی صلیب به جهنم می‌رود؟ تفاسیر مختلفی ارائه داده شده و این مقاله نیز درصدد این است که نزدیک‌ترین تفسیر را طبق مدارک خودِ کتاب‌ مقدس ارائه دهد.

بر اساس این آیه و آیه‌ای دیگر در اول پطرس فصل چهار، بعضی به اشتباه معتقد هستند که مسیح بعد از مرگ، به جهنم رفت تا پیام نجات را به همه مردگان اعلام کند؛ تا هر که در آنجا، به او ایمان آورد نیز جزء نجات‌یافتگان باشد. بعضی دیگر به اشتباه معتقدند که مسیح برای تکمیل زجر الهی در راستای باز کردن راه نجات، باید به جهنم هم می‌رفت تا آنجا بهای گناهان ما را بدهد.

بعضی دیگر می‌گویند مسیح به جهنم رفت تا با شیطان جنگ کند. برای مدتی شیطان مسیح را در جهنم ،در بند نگاه داشت ولی در نهایت مسیح، در جنگ با شیطان پیروز شد. این تفاسیر به همراه ده‌ها تفسیر دیگر، حمایت کتاب‌ مقدس را ندارند. یکی از قسمت‌هایی که در جواب به این سوال باید مورد توجه قرار بگیرد، لوقا ۴۳:۲۳ است. جایی‌که شخص مسیح، به دزد روی صلیب می‌گوید که بعد از مرگ کجا خواهد بود.

مسیح در این آیه می‌گوید که آنها با هم در فردوس خواهند بود! مشخصا فردوس، جهنم نیست و در هیچ ترجمه‌ای فردوس، جهنم ترجمه نشده است. به‌نظر فردوس، جایی است که مقدسینِ پیشین در عهد عتیق بعد از مرگ، به آنجا می‌رفتند. جایی که ابراهیم آنجا بود. در لوقا ۱۶، داستان مرد ثروتمند و ایلعازر فقیر را می‌خوانیم که فرشتگان بعد از مرگ، ایلعازر فقیر را به جایی می‌برند که ابراهیم هست و اشاره به مکانی خوب دارد.

در مقابل مرد ثروتمند به جایی به نام هِیدی می‌رود که ترجمه یونانی کلمه عبرانی شِئول است، و به دنیای مردگان اشاره دارد. در دنیای مردگان بدکاران و نافرمانان، در انتظار مجازات نهایی و ورود به جهنم هستند. اما مقدسین، قبل از مسیح، در جایی به نام فردوس که به آن آغوش ابراهیم یا طرف ابراهیم می‌گویند، بودند. جایی‌که در آرامش، در انتظار ورود به بهشت هستند.

اما بعد از مرگ مسیح، همه از آنجا با حضور مسیح بالا برده شدند و اکنون در حضور مسیح هستند. هر مسیحی که از این دنیا برود، مستقیم به حضور مسیح می‌رود. این دو گروه از هم با دره‌ای بزرگ جدا شده‌اند. زمانی که کلام به رفتن مسیح به جایی‌که مردگان در بند هستند، اشاره می‌کند منظور هِیدی و فردوس است. مسیح بعد از مرگ، پیروزی خود را در دنیای مردگان اعلام کرد. نه برای نجات کسی، بلکه فقط برای سرکوبی شریران و تسلی مقدسین!

بعضی معتقدند که وقتی مسیح این پیروزی را به مقدسینی که در طرف ابراهیم هستند اعلام می‌کند، روح‌های افرادی که در دنیای مردگان، در بند هستند نیز می‌شنوند. طبق کلام خدا درهای بهشت و جهنم هنوز باز نشده‌اند و ما هنوز در انتظار آمدن آن روز هستیم. وقتی ما می‌میریم، در حضور مسیح خواهیم بود که به مراتب بهتر است (فیلیپیان ۲۳:۱). اما همان‌طور که مکاشفه ۱۴:۲۰ می‌گوید، زمانی خواهد رسید که مرگ و دنیای مردگان، به دریاچۀ آتش افکنده خواهد شد.

دریاچۀ آتش، مرگ دوّم است؛ این همان آغاز جهنم است. بنابراین مسیح به هیچ عنوان بعد از مرگ به جهنم نرفت. جهنمی در کار نبوده است؛ بلکه به جایی رفت که هم مقدسین و هم بدکاران و شیاطین می‌توانستند صدای او را در لحظه اعلام پیروزی شکوهمندش بشنوند؛ تا مقدسین در حضور شخص مسیح باشند و شریران در انتظار هلاکت ابدی در زمان باز شدن در جهنم باشند.

نکته:

مرگ مسیح روی صلیب برای نجات کافی بود و احتیاجی نبود که او به جهنم برود تا کاری برای نجات ما انجام دهد. مسیح روی صلیب گفت: تمام شد (یوحنا ۳۰:۱۹). مسیح با ریختن خون خود روی صلیب خشم خدا را فرو نشاند و نجات فراهم شد (رومیان ۲۵:۳، عبرانیان۱۷:۲ِِ، ۱ یوحنا ۲:۲ و ۱۰:۴). افسسیان ۴: ۸-۱۰ اشاره به رفتن مسیح به قبر دارد. اول پطرس ۳: ۱۸-۲۰ اشاره به موعظه مسیح از زبان نوح در آن زمان است.

اشاره به اینکه کسانی که در آن زمان به نوح گوش ندادند، عملا مسیح را رد کردند و در بند (زندان) یا همان جهنم هستند. در اول پطرس ۱: ۱۰-۱۱ هم مشابه این را می‌بینیم. در اعتقادنامه رسولان این جمله که مسیح به جهنم رفت، وجود دارد که جان کالوین و بسیاری از الهیدانان با این جمله مخالف هستند. چون در اعتقادنامه اولیه این جمله به این شکل نبوده و بعدها اضافه شده است. این جمله یا باید از اعتقادنامه حذف شود و یا به دنیای مردگان، تغییر کند.

نتیجه‌گیری

مسیح در آن سه روز کجا بود؟ آیا مسیح به جهنم می‌رود؟ خیر، مسیح هیچ‌گاه به جهنم نرفت زیرا درِ جهنم هنوز باز نشده است. مسیح بلافاصله بعد از مرگ به فردوس -جایگاه مقدسین پیشین- رفت و اعلام پیروزی کرد. به طوری که در دنیای مردگان (هِیدی) هم شنیده شد و سرِ شریر، کوبیده شد.

بهشت و جهنم هنوز باز نیستند و در آن روز که مسیح بازگشت کند مرگ و دنیای مردگان (هِیدی) به جهنم انداحته می‌شوند (مکاشفه ۲۰) و در مقابل، زمین و آسمان جدید پدیدار خواهند شد (مکاشفه ۲۱) که در آن، مقدسین تا ابد در حضور مسیح جایی که خیمه خدا با آدمیان است، خواهند بود.

در پایان، شایان ذکر است که نظریات متعددی در این باب وجود دارد و حتی این نگرش هم، سوالاتی را در خود دارد که کتاب‌ مقدس به‌طور واضح در مورد آنها صحبت نمی‌کند. امیدوارم این دیدگاه در این مقاله، برای خوانندگان مفید باشد.


نویسنده: نیما علیزاده

سایر مقالات

مقالات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا