نظر سی. اس. لوئیس درباره ویروس کرونا

نظر سی. اس. لوئیس درباره ویروس کرونا

واضح است که امروزه کووید ۱۹ یک همه‌گیری جهانی است و باید رعایت تمام جوانب احتیاط را به عمل آورد. با این حال، جملات سی. اس. لویس که هفتاد و دو سال پیش نوشته است، زنگ خطر مشابهی برای همه ما است. انگار لوئیس فقط به‌ جای «ویروس کرونا»، «بمب اتم» را به‌ کار برده است.

«در حالی‌ که مشکلات فراونی با بمب اتم داریم، چگونه باید در عصر اتم زندگی کنیم؟ من بر آن شدم تا به این پرسش بپردازم که: چرا باید بخواهیم در قرن شانزدهم، زمانی که طاعون هر ساله میهمان لندن بود، زندگی کنیم؛ یا چرا کسی باید بخواهد در عصر وایکینگ‌ها زندگی کند؛ زمانی‌ که غارتگران اسکاندیناوی شبانه بر شما می‌ریختند و گلویتان را می‌دریدند، و یا حتی چرا بخواهیم در همین عصری که در آن هستیم، زندگی کنیم.

عصر سرطان، سفلیس، حملات هوایی، بیماری‌های مختلف، حوادث ریلی و یا حوادث رانندگی و غیره. به زبان دیگر، بیایید بدون اغراق کردن، موقعیت خاصی که داریم را باور کنیم. عزیزان، شما و همه کسانی که دوستشان دارید، قبل از اختراع بمب اتم، محکوم به مرگ بودید. فقط، درصد زیادی از ما به طرق ناخوشایندی می‌مردیم. اما نسبت به گذشتگانمان یک مزیت بزرگ داریم و آن مزیت بزرگ، بی‌هوشی است. ما هنوز هم بی‌هوشی را داریم.

هنوز هم واقعا مضحک است که ناله و شیون کنیم، خود را به این سو و آن سو بزنیم و چهره‌هایی غمگین و آویزان داشته باشیم، چون دانشمندان یک مرگِ زودرس و دردناک، به جهانی آماده مبارزه با این وضعیت‌ها، اضافه کرده‌اند؛ وضعیتی که در آن مرگ اصلا وابسته به بخت و اقبال ما نیست، بلکه یک قطعیت است. این نخستین نکته‌ای است که باید به آن اشاره کنم. اولین اقدامی که باید انجام داد، این است که باید گرد هم آییم و به یکدیگر کمک کنیم.

اگر قرار است همه ما با یک بمب اتم نابود شویم، بگذارید این بمب زمانی بر سرمان فرود آید که در بهترین حال و در حال انجام بهترین کار هستیم یعنی زمانی که در حال دعا کردن هستیم، کار می‌کنیم، موسیقی گوش می‌دهیم، فرزندانمان را حمام می‌کنیم، با دوستانمان در حال آبجو خوردن، گپ می‌زنیم و دارت بازی می‌کنیم؛ نه اینکه مثل گوسفندانی وحشت‌زده به بمب فکر کنیم. این افکار ممکن است جسم ما را در هم بشکند -کاری که یک میکروب می تواند انجام دهد- اما این افکار نباید بر ما غالب شوند».


زندگی در عصر اتم (۱۹۸۱) نگرانی‌های جاری: مقاله‌های روزنامه‌نگاری (اثر سی. اس. لوئیس) منبع: The Gospel Coalition

سایر مقالات

مقالات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا