پنج دلیل که چرا کالوینیزم نوین ارزش حمایت دارد

این مقاله را گوش کنید

دانشگاه الهیات وست‌مینستر، هفته پیش میزبان یک هیئت علمی در T4G (با هم برای انجیل) بود، درست مثل مراسمی که سال گذشته در TGC (کانون انجیل) برگزار شد. این افتخار را داشتم که در هر دو پنل شرکت کنم. این، اولین‌‌باری بود که در این کنفرانس‏‌ها شرکت می‏‌کردم و فرصت خوبی داشتم تا از نزدیک جنبش کالوینیزم نوین را ببینم.

برایم خیلی هیجان‌‏انگیز و دل‌گرم‏‌کننده بود که ببینم در این کنفرانس‌‏ها چگونه تعالیم کتاب‌‏‌مقدسی غنی‏‌ای را در مورد حقایق انجیل ارائه می‌‏کنند. به‌خاطر اینکه اتفاقات هفته پیش هنوز در ذهنم است، می‏‌خواهم پنج دلیل برای اینکه چرا کالوینیزم ارزش حمایت دارد، را بیان کنم.

۱. کالوینیزم نوین بر تشویق شبانان تمرکز دارد.

با وجود اینکه حضور در جلسات در ماه ژانویه محدودیت داشت، امسال ده هزار نفر در کنفرانس “با هم برای انجیل” شرکت کردند که بیشتر آنها شبان بودند. در حالی که مؤسسان، دهمین سالگرد برگزاری آن را جشن گرفتند، به همه یادآوری کردند که این کنفرانس، با علاقه به تشویق و تقویت شبانان آغاز شده است. کنفرانس‏‌های کانون انجیل گسترده‌‏ترند و به‌ دنبال این هستند که نمونه موعظه‌‏های تفسیری را در اختیار شبانان قرار دهند.

کار خدمات شبانی برای کلیسا حیاتی است، بنابراین آموزش مستمر شبانان نیز چنین است. در دانشگاه الهیات وست‌مینستر این فرصت را داریم که آموزش شبان را آغاز کنیم، اما آموزش آنها بعد از فارغ‏‌التحصیلی نباید متوقف شود. شبانان باید مدام آموزش ببینند و وظیفه خود را برای خوراک‌دهی و شبانی گله خداوند انجام دهند.

پنج دلیل که چرا کالوینیزم نوین ارزش حمایت دارد

۲. کالوینیزم نوین بر نیاز به الهیات کتاب‌‌‏مقدسی و دقیق، تاکید می‌کند.

با گوش‌ دادن به سخنرانی‌‏های هفته گذشته واعظان، تحت‌ تأثیر اشتیاق شدید آنها به بیان آنچه در کتاب مقدس آمده، قرار گرفتم. تقریبا هر نکته‌‏ای که بیان شد تفسیر دقیقی داشت. از آنجا که اقتدار و قدرت نفوذ کلام از سوی واعظ نیست، بلکه از خود کتاب ‏‌مقدس است، این امر بسیار مهم است؛ به این دلیل سخنرانان از افشای تعالیم حقیقی که از کتاب ‏‌مقدس نشأت می‏‌گیرد، دریغ نکرده‌‏اند.

آنها اغلب از نقل قول‏‌های گذشته برای کمک به توضیح و شفا‌ف‌‏سازی این تعالیم بهره می‌‏برند. ذهن‏‌های الهی بزرگ تاریخ کلیسا، همچنان گنجینه‌‏ای برای کلیسای امروز محسوب می‌‏شوند. به نظرم هفته پیش در یکی از سخنرانی‌ها بود که برای اولین‌بار نقل قولی از فرانسیس تورتین شنیدم!

۳. کالوینیزم نوین تنوع کلیساهای انجیلی را به رسمیت می­‌شناسد.

به لطف خداوند، کلیسای انجیلی در آمریکای شمالی از نظر نژادی متنوع‌‏تر می‌­شود. در حالی که این تنوع گاهی تنش ایجاد می­‌کند، فرصت پیشبرد اهداف انجیل را نیز فراهم می­‌کند. در جلسات «با هم برای انجیل» چالش‌‏ها و فرصت‏‌ها برای کلیساهای اسپانیایی‏‌تبار، آمریکایی، آفریقایی و آسیایی مورد بحث قرار گرفته‏‌اند.

من در جلسه بررسی آینده کلیسای آسیایی-آمریکایی شرکت کردم. بررسی کار آینده انجیل در آمریکای شمالی کار زمان‏‌بری بود و جای تأملِ بسیاری داشت. به همین ترتیب تلاشِ کنفرانسِ زنان TGC، برای ایجاد تنوع قومیِ در میان سخنرانانش باعث تشویق من شد.

پنج دلیل که چرا کالوینیزم نوین ارزش حمایت دارد

۴. کالوینیزم نوین نوشته‌‏های مسیحی ناب را ترویج می­‌کند.

بی‌. بی. وارفیلد (۱۸۵۱-۱۹۲۱) خدمت شبانی را به صورت یک حرفه از پیش‌ آموخته‌شده، توصیف کرده است. او می­‌گفت: مرد آموزش‌ندیده، از هر موهبت دیگری هم که برخوردار باشد، باز هم برای انجام این وظایف، فرد مناسبی نیست. وارفیلد به آموزش‏‌هایی که هر شبان باید ببیند، اشاره می­‌کند. آموزشی که پس از دریافت مدرک از دانشگاه الهیات پایان نمی‌­یابد.

یک شبان باید مدام در حال یادگیری باشد و نوشته‌‏های مسیحی، کتاب‌‏ها و سایر منابع نوشتاری، از مهم‌ترین ابزارهای او هستند. این حس برایم فوق‌العاده بود که تمام کتاب‏‌های قابل اطمینان و ناب، برای فروش در دسترس بودند و ۱۶۰ هزار نسخه به رایگان اهدا شده بود. نمی‌­توان در ارزش چنین کتاب‌‏هایی برای انجام خدمات شبانی، بزرگ‌‏نمایی کرد. آثار مربوط به خدمات مسیحی مانند کانون انجیل و نُه نشانه، قصد دارند از زوایای مختلف رهبران کلیسا را تقویت کنند.

۵. کالوینیزم نوین به سنت اصلاحات متعهد است.

موضوع اجلاس سال ۲۰۱۶، با هم برای انجیل، این بود که “ما پروتستان هستیم”: اصلاحات در پانصد سالگی و مضمون کانون انجیل در کنفرانس بین المللی سال ۲۰۱۷، انجیل دیگری نیست: پانصد سال اصلاحات و چیزی ورای آن. الهیات اصلاحات در قلب دانشگاه الهیات وست‌مینستر قرار دارد و از زمانی که جِی. گِرِشام ماچِن در سال ۱۹۲۹ این دانشگاه را بنیان‏‌گذاری کرد، تا ­کنون تدریس می‌شود. بنابراین بسیار باعث دل‌گرمی است که با دیگران در تعهد به سنت‏‌های اصلاح‌شده، سهیم باشیم.

در سال ۲۰۱۴ جان پایپر، در دانشگاه الهیات وست‌مینستر یک سلسله سخنرانی در مورد کالوینیزمِ نوین ارائه داد. او در جایی اظهار داشت: «بدون دانشگاه الهیات وست‌مینستر هیچ خبری از کالوینیزم نوین هم نبود». مقصود او کتاب‏‌های موثر و متعددِ مکتوب به‌وسیله اعضای هیئت علمی دانشگاه الهیات وست‌مینستر بود. شاید این یک اغراق بود، اما نظر پایپر، مرا به یاد رابطه تاریخی بین دانشگاه الهیات وست‌مینستر و کالوینیزم نوین انداخت.

خدمت به کلیسای محلی

درست همان‌‏طور که دانشگاه الهیات وست‌مینستر یک سازمان مستقل با هویت اعترافی است که قصد خدمت‌‏رسانی به کلیسا را دارد، هم‌خدمتیانی مانند سازمان‏‌های «با هم برای انجیل» و «کانون انجیل» نیز می‏‌خواهند چنین نقشی را نیز ایفا کنند و با وجود اینکه تفاوت‏‌هایی در میان ما وجود دارد، جنبش کالوینیزم نوین فرصتی است تا حقایق گرانبهای اصلاحات را با نسل دیگری از شبانان و کلیساها به اشتراک بگذاریم.


نویسنده: جِف جُو

برگرفته از کانون انجیل

سایر مقالات

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا