۳ پرسش دربارۀ برکت و لعنت

۳ پرسش دربارۀ برکت و لعنت

پرسش: برکت گرفتن از خدا به چه معناست؟

پاسخ: با ظهور “هشتگ برکت” در فرهنگ رسانه­‌های اجتماعی ما، شاید به نظر برسد همه مفهوم برکت گرفتن را می‌دانند. از نامه‌­های پذیرش دانشگاه گرفته تا عکس‌­های قهوه زیر نور خورشید، عکس­‌های اینستاگرامی همه با هشتگ برکت برچسب‌­گذاری شده­‌اند. با آن که اغلب از بازتاب الهیاتی آن جلوگیری به عمل می‌­آید، اما این واکنش بدون تفکر و تعمق که همۀ چیزهای خوب را برکت خدا می­‌داند، خیلی هم دور از انتظار نیست. در حقیقت هر چیز خوبی که دریافت می­‌کنیم را خدا به ما می‌­دهد؛ یعقوب ۱۷:۱ نیز به ما یادآوری می‌­کند: «هر بخشش نیکو و هر عطای کامل از بالاست، نازل‌­شده از پدر نورها که در او نه تغییری است و نه سایۀ ناشی از دگرگونی». مشکل ما این نیست که برچسب عطایای نیکو به برکات خدا زده می‌شود، بلکه مشکل اینجاست که دامنۀ دید ما به­‌طور خطرناکی به این محدود می‌­شود که برکت را فقط در فرم نامه­‌های پذیرش و قهوه­‌های خامه‌­دار می‌­بینیم. برکت خدا عظیم است و شامل چیزهایی بیش از آن است که ما فکر می­‌کنیم.

در فصل اول پیدایش می­‌بینیم برکت جزء اساسی نقشۀ خدا برای مخلوقاتی است که به شباهت او آفریده شدند. او آنها را آفرید، برکت داد و به آنها مأموریت داد دنیا را از جلال او پر سازند. برکت او شبیه چه بود؟ بشر آفریده شد تا کمال زندگی را در حضور خدا تجربه کند. این همواره نقشۀ خوب خدا برای قومش بوده است و داستان کتاب مقدس گواهی بر تعهد خدا برای برکت دادن قومش از هر ملتی است. در پیدایش ۱:۱۲-۳ خدا به ابراهیم وعده می‌­دهد که از طریق او تمام اقوام زمین برکت خواهند یافت! برکت الهی یک عطای نیکو اینجا و آنجا نیست، بلکه همگی ما در کمال آفریده شدیم تا با کسی که ما را آفرید در ارتباط باشیم.

وعدۀ خدا برای برکت قومش با فرستادن پسرش به اوج خود می­‌رسد (نسل موعود ابراهیم) تا تضمین نجات و برکت قومش باشد. پولس رسول در غلاطیان ۱۴:۳ پرده از این وعدۀ عهد عتیق که به ابراهیم داده شده بود، برمی‌­دارد و می­‌نویسد: «او چنین کرد تا برکت ابراهیم در مسیح عیسی نصیب غیر یهودیان گردد و تا ما آن را که وعده داده شده بود، از راه ایمان دریافت کنیم». وقتی به­‌واسطۀ ایمان با مسیح متحد می­‌شویم، وقتی قربانی شکست­‌دهندۀ لعنت را دریافت می‌کنیم، در روح خدا زندگی تازه‌­ای به ما داده می­‌شود. روح‌­القدس در ما ساکن می‌شود، هر روز زندگی ما را شکل می­‌دهد و ما را شایسته برکت جاودانه در حضور مقدس خدا می­‌کند.

عطایای نیک خدا نباید اشتیاق ما به برکت را برآورده کنند، بلکه ما را به نسخۀ مهم‌­تر و بزرگ‌­تری از نقشۀ خوب خدا برای قومش رهنمون سازند. چیزهای خوب در زندگی ما برکت هستند، وقتی به خدا نزدیک‌­تر می‌­شویم و قلب­‌های ما برای کمال زندگی در پادشاهی او آماده می­‌شوند.

۳ پرسش دربارۀ برکت و لعنت

پرسش: آیا برکات الهی همیشه شامل ثروت و سلامتی هستند؟

پاسخ: وقتی متوجه ­شویم برکات خدا نقشۀ خدا برای قومش هستند تا کمال زندگی را در حضور او تجربه کنند، خواهیم فهمید کلمۀ “برکت” نمی‌­تواند فقط هم معنای آرامش و راحتی کنونی ما باشد. به همین دلیل نویسندگان عهد جدید به ما می­‌گویند در رنج شادی کنیم (اول پطرس ۱۳:۴و ۶:۱) و در کاستی­‌ها راضی و قانع باشیم (فیلیپیان ۱۰:۴-۱۳). تجربۀ برکات خدا شامل رونق و شفا هستند اما اینها به تنهایی دلیل دست رئوف و خیرخواه خدا نیستند. برعکس آن نیز درست نیست؛ فقر و بیماری ضرورتا دلیلی بر داوری یا لعنت خدا نیستند (به ابهام اصول این نکته در یوحنا ۱:۹-۵ مراجعه کنید).

کتاب مقدس از ماهیت مادی عطایای نیک خدا شرمنده نیست. در حقیقت گاهی در عهد عتیق برکات خدا برای قومش به صورت گلّه‌­ها و فرزندان بسیار نمود پیدا می­‌کنند! برخی افراد این متون را دلیلی می­‌دانند که برکت خدا در ثروت، سلامت و نفوذ ما خودش را نشان می­‌دهد.

انجیل کامیابی می‌­گوید اینها ویژگی­‌های زندگی مسیحی صادقانه و در ایمان هستند؛ اگر شما آنها را تجربه نمی­‌کنید، پس ایمانتان مشکلی دارد.

حقیقت خاموش پنهان­‌شده در پشت انجیل کامیابی این است که دامنۀ دید سعادت و رفاه برکت بسیار محدود است! پولس مسیحیان روم را تشویق می­‌کند و به آنها یادآوری می­‌کند خدایی که پسرش را برای نجات آنها داد، هیچ چیز خوبی را از آنها دریغ نمی­‌کند (رومیان ۳۲:۸). خدای کتاب مقدس دست‌هایش را به هم نمی‌مالد و منتظر نمی‌ماند تا مردم کارشان را درست انجام دهند تا آنها را برکت دهد (یعنی برکت خداوند در کتاب مقدس مشروط به اعمال نیک مردم نیست). او از قبل ارزشمندترین هدیه را به آنها داده است: پسرش را!

تصویر عهد عتیق از برکت یعنی داشتن فرزند، رسیدن به سرزمین موعود و عمر طولانی، همگی از الگوهای عهد و پیمان خدا هستند که منشأ آنها از برنامه باغ عدن خدا می‌­باشد و ما را به سوی واقعیت­‌های جاودان و میثاق جدید که نقشۀ خدا برای قومش بود، سوق می­‌دهند. کتاب مقدس به‌راستی به ایمان‌داران وعده می­‌دهد که در آسمان­‌ها و زمین جدید سلامتی، ثروت و قدرت خواهند داشت.

به ما تضمین داده شده کار آشتی­‌بخش مرگ مسیح، تمام دردها، غم­‌ها، اشک‌­ها و شرارت­‌ها را خواهد زدود، اما نه هنوز. در حال حاضر ما به قدرت روح‌­القدس زندگی می­‌کنیم و در بدن­‌های میرا و فانی خود گناه را نابود می­‌سازیم؛ در حالی که انتظار آخرین تحقق پادشاهی خدا را می­‌کشیم. نقشۀ خدا همیشه برای قومش آن بوده است که کمال زندگی را در حضور او تجربه کنند (چه جسمانی و چه معنوی). در حال حاضر ما تا حدی برکات جسمانی و معنوی را تجربه می­‌کنیم اما روزی فرا خواهد رسید که به کمال آنها را خواهیم داشت.

۳ پرسش دربارۀ برکت و لعنت

پرسش: آیا خدا می‌­تواند مردم را لعنت کند؟

پاسخ: ما بیشتر اوقات از برکت خدا به مردم صحبت می‌­کنیم، پس طبیعتا خواهیم پرسید آیا خدا مردم را لعنت می­‌کند یا خیر. زمانی ­که از لعنت خدا به مردم در کتاب مقدس صحبت می­‌شود، موضع­‌گیری الهی در برابر نافرمانی و نااطاعتی را توصیف می­‌کند. به نظر نمی­‌رسد لعنت، پاسخ ویژۀ خدا به لغزش­‌های اخلاقی باشد؛ آنها داوری الهی بر اساس عهد و میثاق هستند که روش رسیدگی خدا به مردم را دیکته می­‌کنند. در کتاب تثنیه به­‌روشنی در مورد برکت و لعنت توضیح داده شده است.

در نسل دوم قوم اسرائیل که به سوی سرزمین موعود گسیل می‌شدند، خدا به خادم خود، موسی دستور داد عهد خویش را برای مردمش اعلام کند. موسی با یادآوری مهر و لطفی که در گذشته به آنها کرده بود، هر چیزی ­که برایشان فراهم آورده بود و محبتی که به عنوان قوم برگزیده به آنها نثار کرده بود، احکام عهدی میثاق خدا را جلوی آنها گذاشت که وقتی وارد کنعان شدند، چگونه باید زندگی کنند. این فرامین مانند یک دروازۀ بزرگ بودند که برکات و لعنت مانند چهارچوب آن بودند.

موسی با شفقت به مردم اعلام می­‌کند اگر از فرامین خدا اطاعت کنند، هر نیازی داشته باشند را رفع می­‌کند، باران برای محصولاتشان، غذا برای خانواده­‌هایشان، محافظت از آنها در برابر دشمنانشان. او همچنین توضیح می­‌ده:د «اما اگر صدای یهوه خدای خویش را نشنوید تا به هوش بوده، تمامی فرمان­‌ها و فرایض او را که من امروز به شما امر می‌فرمایم به جای آورید، آنگاه همۀ این لعنت‌­ها به شما خواهد آمد و از شما پیشی خواهد گرفت» (تثنیه ۱۵:۲۸). متأسفانه می­‌بینیم همین وضعیت آخر که موسی گفته بود در تاریخ قوم اسرائیل اتفاق می­‌افتد و در نهایت به تبعید آنها به بابل منجر می‌­شود.

آیا قوم اسرائیل لعنتی که در تثنیه مطرح شده بود را تجربه کردند؟ بله، آیا خدا امروز به همین طریق به کار ما رسیدگی می‌کند؟ خیر. این تغییر شرایط به این علت نیست که خدا تغییر کرده است. این­‌گونه نیست که خدای عهد عتیق خدای لعنت بود نه برکت. تفاوت اصلی برکت الهی در سرزمین موآب و امروز، عیسی است. در مسیح خدا راهی نو برای رسیدگی به قومش تعیین کرد، مسیر جدیدی که مردم باید از آن بگذرند و وارد برکت شوند. لعنت­‌های عهد برای نقض‌کننده­‌های شریعت به مجازات رسیده‌­اند، عیسی مسیح برای ما لعنت شد (غلاطیان ۱۳:۳) تا در او بتوانیم برکات عهد جدید خدا را دریافت کنیم! آیا هنوز هم احتمال تجربۀ لعنت الهی وجود دارد؟ بله، کسانی­ که قربانی جایگزین یعنی عیسی را انکار می­‌کنند، هنوز هم زیر لعنت گناه هستند و باید در انتظار داوری و لعنت حتمی باشند که خواهد آمد.


نویسنده: ویلیام آر. آزبورن

سایر مقالات

مقالات بیشتر

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا